Άρθρα
Η Φωνολογική Επίγνωση (ΦΕ) και ο ρόλος της στη Δυσαναγνωσία
Η Φωνολογική Επίγνωση ή Φωνολογική Ενημερότητα (ΦΕ) αποτελεί προϋπόθεση για την αναγνωστική ευχέρεια. Πρόκειται για τη συνειδητή ικανότητα κατάτμησης και συγκερασμού των λέξεων σε συλλαβές και σε φωνήματα, δηλαδή σε ακουστικά-κιναισθητικά συστατικά που δε φέρουν σημασία, προκειμένου να επιτευχθεί σωστός χειρισμός αυτών. Με άλλα λόγια, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης γλωσσικής επίγνωσης του άτομου ότι ο προφορικός λόγος […]
Τι σημαίνει Αναγνωστική Ευχέρεια;
Τα περισσότερα προγράμματα αποκατάστασης Μαθησιακών Δυσκολιών επικεντρώνονται στις αναγνωστικές δυσκολίες, διότι η ανάγνωση είναι η πρώτη δεξιότητα που αποκτούν τα παιδιά με την είσοδό τους στη συστηματική διδασκαλία και αποτελεί προϋπόθεση για την κατάκτηση της γραφής, της ορθογραφίας και της κατανόησης κειμένου. Για την αξιολόγηση της αναγνωστικής ικανότητας γενικά και των αναγνωστικών δυσκολιών ειδικότερα, οι έρευνες στρέφονται στη διερεύνηση […]
Η σχέση της Ταχείας Αυτοματοποιημένης Κατονομασίας (ΤΑΚ) με την αναγνωστική διαδικασία
Η Ταχεία Αυτοματοποιημένη Κατονομασία (ΤΑΚ) αφορά σε ένα σύνθετο σύνολο διαδικασιών προσοχής, αντίληψης, μνήμης, σημασιολογίας και κίνησης, το οποίο σχετίζεται με τον χρόνο άρθρωσης των ερεθισμάτων – γραμμάτων, αριθμών, αντικειμένων και χρωμάτων- και τον χρόνο παύσης μεταξύ αυτών. Όταν το παιδί με Δυσαναγνωσία εκτελεί έργα ΤΑΚ, προβαίνει σε αργή και κοπιαστική κατονομασία των σειριακών ερεθισμάτων, […]
Με ποιο τρόπο μαθαίνεις;
Συχνά ακούγονται από παιδιά και ενήλικες οι φράσεις: «Είμαι οπτικός τύπος», «Είμαι ακουστικός τύπος», «Διαβάζω με μουσική», «Εγώ κρατάω πολλές σημειώσεις». Τι σημαίνουν αυτές οι φράσεις και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους με βάση τον τύπο μάθησης στον οποίο ανήκουν; Τα παιδιά έχουν διαφορετικές προτιμήσεις σχετικά με τον τρόπο […]
Συµπεριληπτική Εκπαίδευση (Inclusive Education)
Συμπεριληπτική εκπαίδευση είναι η ένταξη και οι φοίτηση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε σχολεία γενικής αγωγής. Στη βιβλιογραφία δεν υπάρχει καθολικά αποδεκτή μετάφραση του όρου «inclusive education», οπότε στα ελληνικά έχει αποδοθεί ως «ένταξη» «ενσωμάτωση», «συνεκπαίδευση», «ενιαία εκπαίδευση» και «συµπεριληπτική εκπαίδευση». Όποιος όρος και αν υιοθετηθεί, η βασική φιλοσοφία παραμένει η ίδια: συνεκπαίδευση όλων […]
Διαφοροποιημένη διδασκαλία
Τα παιδιά μπορούν να διδαχθούν τα πάντα, αρκεί να γίνει με τον σωστό τρόπο και με σεβασμό στην προσωπικότητα του παιδιού. Ένα ειδικό μαθησιακό πρόγραμμα λαμβάνει υπόψη το μαθησιακό προφίλ, τον τρόπο μάθησης και μελέτης, τις δυνατότητες και αδυναμίες και τον ρυθμό μάθησης του κάθε παιδιού και μπορεί να το οδηγήσει στο να αποδώσει το […]
Η οργάνωση οδηγεί στην ανεξαρτητοποίηση
Οι γονείς έρχονται συχνά σε σύγκρουση με τα παιδιά τους, επειδή αυτά ξεχνούν τις ασκήσεις τους, τα βιβλία τους και τα πράγματά τους και είναι ανοργάνωτα στην καθημερινότητά τους. Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες ή/και ΔΕΠ-Υ συχνά δυσκολεύονται να οργανώσουν το χώρο και το χρόνο τους και χρειάζονται καθοδήγησή για να καταφέρουν να εντάξουν […]
Ο Δεκάλογος των Χριστουγεννιάτικων διακοπών μέσα από τον φακό του Αποτελεσματικού Γονέα & των Νευροεπιστημών
Η Σοφιάνα Μηλιωρίτσα, είναι Προσωποκεντρική Σύμβουλος και Καθηγήτρια Ψυχολογίας και εκπαιδεύει γονείς στις δεξιότητες του Αποτελεσματικού Γονέα (ΕΑΓ) τα τελευταία 6 χρόνια, από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα του Dr. Th. Gordon στην Ελλάδα. Για τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές, δημιούργησε έναν βοηθητικό για τους γονείς δεκάλογο που ενσωματώνει πολλές από τις δεξιότητες του ΕΑΓ. ΤΑΞΙΔΙ […]
Εργοθεραπεία και λαβή μολυβιού
Εργοθεραπεία και λαβή μολυβιού Πολύ συχνά οι δάσκαλοι στο σχολείο και οι γονείς προβληματίζονται και απευθύνονται στους εργοθεραπευτές σχετικά με την δυσκολία που έχουν τα παιδιά στην γραφή, η οποία συνηθέστερα προκαλείται από μία ανώριμη ή δυσλειτουργική λαβή μολυβιού. Συχνά οι γονείς ρωτούν «Ποια είναι η σωστή λαβή που πρέπει να έχει ένα παιδί, ώστε […]
Στρατηγικές Ανάγνωσης για μαθητές με αναγνωστικές δυσκολίες… και όχι μόνο
H καθημερινή ανάγνωση μπορεί να γίνει μια επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία για ένα μαθητή με δυσαναγνωσία. Συχνά, δαπανάται αρκετός χρόνος χωρίς την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος, το παιδί καταλήγει να αποστηθίζει κομμάτια του κειμένου και οι επαναλαμβανόμενες αναγνώσεις προκαλούν αποστροφή προς την ανάγνωση. Η αποκατάσταση των αναγνωστικών δυσκολιών σε ένα μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελεί αντικείμενο […]