Εργοθεραπεία και παιδί: Τυπική ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων 1 - 2 ετών

Εργοθεραπεία και παιδί:

Τυπική ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων

1 - 2 ετών

 

Η Εργοθεραπεία σε παιδιά:

  • αφορά στη λειτουργικότητα και στην ικανότητα των παιδιών να αλληλεπιδρούν στο καθημερινό τους περιβάλλον.
  • προσφέρει υποστήριξη, συμβουλευτική & αποκατάσταση.
  • στοχεύει στην διευκόλυνση της συμμετοχής των παιδιών  στο παιχνίδι, στην υποστήριξη της μάθησης & των κοινωνικών τους εμπειριών.

 

Σημειώνουμε με έμφαση ότι κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, οπότε είναι αδύνατο να προκαθοριστεί πότε το κάθε παιδί θα κατακτήσει μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Τα αναπτυξιακά ορόσημα δίνουν μόνο μια γενική εικόνα για τις αλλαγές που αναμένονται.

 

1ος Μήνας

  • Σε ύπτια θέση μπορεί να κρατήσει το κεφάλι του στη μέση θέση για μερικά δευτερόλεπτα.
  • Σε πρηνή θέση γυρίζει το κεφάλι του για να ξαπλώσει στο μάγουλο και μπορεί να  σηκώσει το κεφάλι για μερικά δευτερόλεπτα.
  • Σε καθιστή θέση στηρίζει το κεφάλι για μερικά δευτερόλεπτα, ενώ η πλάτη είναι κυρτή.
  • Τραβώντας το βρέφος από ύπτια θέση από τα χέρια, το κεφάλι πέφτει προς τα πίσω.
  • Ρολλάρισμα: αρχίζει να γυρίζει από την πρηνή θέση στο πλάι.
  • Από ύπτια θέση παρακολουθεί με τα μάτια αντικείμενο σε απόσταση 20 πόντων.

 

2ος Μήνας

  • Από ύπτια θέση στρέφει το κεφάλι από τη μία πλευρά στην άλλη.
  • Από πρηνή θέση σηκώνει το κεφάλι για μερικά δευτερόλεπτα.
  • Τα μάτια ακολουθούν κινούμενα πρόσωπα και αντικείμενα.
  • Χαμογελά υπεύθυνα.

 

3ος Μήνας

  • Διατηρεί την κεφαλή στη μεσαία γραμμή.
  • Από πρηνή θέση ανασηκώνει την κεφαλή σε 45ο γωνία.
  • Η άκρα χείρα παραμένει ανοιχτή για περισσότερη ώρα.
  • Το βλέμμα εστιάζει στα σταθερά αντικείμενα.
  • Κοιτάζει τα χέρια του.

 

4ος Μήνας

  • Σε ύπτια θέση διατηρεί την κεφαλή σε μεσαία γραμμή, ενώ φέρνει τα άνω άκρα στο στήθος. Προσπαθεί να χτυπήσει κρεμαστά παιχνίδια.
  • Από πρηνή θέση ανασηκώνει την κεφαλή και παρατηρεί. Στηρίζεται στους αγκώνες.
  • Σε καθιστή θέση στηρίζει την κεφαλή.
  • Παίζει με τα δάκτυλά του και πιάνει την κουδουνίστρα.
  • Ρολλάρισμα: γυρίζει από την πρηνή θέση στο πλάι.

 

5ος Μήνας

  • Από ύπτια θέση σηκώνει τα πόδια του και τα κοιτάζει.
  • Συντονίζει τα δύο του άνω άκρα για να κρατήσει παιχνίδια.
  • Ρολλάρει από ύπτια σε πρηνή θέση και σηκώνεται στα άνω άκρα.
  • Κοιτάζει το παιχνίδι που πέφτει.
  • Διακρίνει τους αγνώστους.
  • Χρησιμοποιεί την παλαμιαία σύλληψη.

 

6ος Μήνας

  • Πιάνει τα πόδια του από ύπτια θέση.
  • Ρολλάρει από πρηνή σε ύπτια θέση.
  • Κάθεται με υποστήριξη.
  • Κουνάει την κουδουνίστρα.
  • Δοκιμάζει νέους ήχους.
  • Διατηρεί την κεφαλή όρθια σε καθιστή θέση με υποστήριξη.
  • Παρουσία πρόσθιων προστατευτικών αντιδράσεων.

 

7ος Μήνας

  • Από ύπτια θέση σηκώνει το κεφάλι σαν να προσπαθεί να καθίσει.
  • Από πρηνή θέση σηκώνεται στηριζόμενος στις παλάμες και προσπαθεί να γυρίσει.
  • Από καθιστή θέση κάθεται για λίγο χωρίς υποστήριξη.
  • Ρολλάρισμα: γυρίζει από την ύπτια στην πρηνή θέση και αντίστροφα.
  • Κίνηση: στέκεται με στήριξη παίρνοντας μεγάλο ποσοστό του βάρους του. Χοροπηδάει.

 

8ος Μήνας

  • Διατηρεί την καθιστή θέση για ώρα.
  • Στέκεται για λίγη ώρα.
  • Κρατά δύο παιχνίδια. Τα ρίχνει επίτηδες.
  • Παίζει «κούκου τζα».
  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Παρουσία οπίσθιων προστατευτικών αντιδράσεων.
  • Κάνει έρπιση.
  • Πίνει υγρό από την κούπα- μπιμπερό.

 

9ος Μήνας

  • Κάνει έρπιση.
  • Γυρίζει από πρηνή σε καθιστή θέση και αντίστροφα.
  • Σπρώχνει αντικείμενα με τον δείκτη του.
  • Αναπηδά πάνω- κάτω σε όρθια θέση.
  • Σηκώνει μικρή μπάλα.
  • Γνεύει «γεια».
  • Χρησιμοποιεί αντίχειρα, δείκτη και μέσο κατά τη σύλληψη και όχι την παλάμη (διποειδής ή τριποειδής λαβή).

 

10ος Μήνας

  • Μπουσουλά.
  • Από όρθια θέση κάθεται κάτω.
  • Λέει μπαμπά και μαμά.
  • Καταλαβαίνει το όχι.
  • Αγκαλιάζει και αγαπά παιχνίδια. Τα προσφέρει σε άλλους.
  • Συμμετέχει στην ένδυση (σπρώχνει τα χέρια).
  • Χρησιμοποιεί λαβή για πιο λεπτές κινήσεις χρησιμοποιώντας τον δείκτη και το κατώτερο μέρος του αντίχειρα (δακτυλική λαβή).

 

11ος Μήνας

  • Στηρίζεται από έπιπλα για ισορροπία.
  • Στρέφεται σε καθιστή θέση.
  • Σηκώνει κάποιο μικρό εμπόδιο. Δίνει το παιχνίδι όταν του ζητηθεί.
  • Σηκώνει την κουβέρτα για να βρει παιχνίδια.
  • Λέει δύο με τρεις «λέξεις».
  • Σηκώνει τα πόδια κατά την ένδυση.
  • Πίνει από κούπα.

 

12ος Μήνας

  • Στέκεται μόνο του στιγμιαία.
  • Κάθεται οκλαδόν για να παίξει.
  • Κάνει βήματα από το ένα αντικείμενο στο άλλο.
  • Πιάνει μαρκαδόρο με λαβή «γροθιά» (κυλινδρική λαβή) και «μουτζουρώνει».
  • Δείχνει εικόνες σε βιβλίο, επικοινωνεί δείχνοντας.
  • Παίζει μπάλα με άλλους.
  • Περπατά με τη βοήθεια ενός χεριού.
  • Μένει στα γόνατα.

 

15ος Μήνας

  • Περπατά μόνος του και πέφτει σπάνια.
  • Ανεβαίνει σκάλες με τη βοήθεια ενός χεριού.
  • Σκαρφαλώνει σε σκάλες για να πιάσει αντικείμενο.
  • Ρίχνει την μπάλα.
  • Το λεξιλόγιό του έχει 10-20 λέξεις.
  • «Μουτζουρώνει αυθόρμητα».
  • Παίζει με παιχνίδια που σπρώχνεις.

 

18ος Μήνας

  • Κατεβαίνει τις σκάλες με τη βοήθεια του ενός χεριού.
  • Κλωτσά μεγάλη μπάλα από κίνηση. Προσπαθεί να πηδήξει.
  • Ξυρίζει 2 με 4 σελίδες μαζί.
  • Δείχνει τη μύτη, τα μάτια, τα μαλλιά και το στόμα του.
  • Ζητά για περισσότερο και για να πιεί.
  • Πίνει καλά από κούπα και χρησιμοποιεί το κουτάλι. Βάζει καπέλο, βγάζει κάλτσες.
  • Στέκεται στο ένα πόδι με βοήθεια.

 

2 ετών

  • Τρέχει καλά.
  • Πηδά από σκαλί.
  • Γυρίζει μία σελίδα βιβλίου κάθε φορά.
  • Μιμείται κάθετη γραμμή και κυκλική (κακογραφία).
  • Ξεβιδώνει μέρη του παιχνιδιού.
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες χωρίς βοήθεια και χωρίς να εναλλάσσει πόδια.
  • Αναγνωρίζει 2 μέρη του σώματος από εικόνα.
  • Σκύβει και σηκώνεται.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Abraham, M. (2002).Sensory Integration Practical Strategies and Sensory Motor Activities for Use in the Classroom. Ohio: Frank Schaffer Publications.

Σηφάκη, Μ. (2001). Ανάπτυξη και Εργοθεραπεία (σημειώσεις Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος). Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Τμήμα Εργοθεραπείας. Αθήνα

 

ΚΕΜΥΛΟ

ΤΟΜΕΑΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ