Ο Δεκάλογος των Χριστουγεννιάτικων διακοπών μέσα από τον φακό του Αποτελεσματικού Γονέα & των Νευροεπιστημών

 

 

Η Σοφιάνα Μηλιωρίτσα, είναι Προσωποκεντρική Σύμβουλος και Καθηγήτρια Ψυχολογίας και εκπαιδεύει γονείς στις δεξιότητες του Αποτελεσματικού Γονέα (ΕΑΓ) τα τελευταία 6 χρόνια, από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα του Dr. Th. Gordon στην Ελλάδα. Για τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές, δημιούργησε έναν βοηθητικό για τους γονείς δεκάλογο που ενσωματώνει πολλές από τις δεξιότητες του ΕΑΓ.

 

 ΤΑΞΙΔΙ

  1. Αν σκοπεύουμε να ταξιδέψουμε για τις γιορτές, ενημερώνουμε το παιδί μας εγκαίρως για το ταξίδι: πού θα πάμε, με ποιο μέσο θα ταξιδέψουμε, πού και πόσο θα μείνουμε, ποιους θα συναντήσουμε κλπ. Έτσι, το βοηθάμε να προετοιμαστεί για αυτή την αλλαγή και εκφράζουμε έμπρακτα την ισοτιμία και τον σεβασμό μας στο πρόσωπο του παιδιού.

 

Αξίες ΕΑΓ: ισοτιμία και σεβασμός στη σχέση

 

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

  1. Στο βαθμό που μας είναι γνωστό, ενημερώνουμε το παιδί για όλο το πρόγραμμα των επισκέψεων που θα δεχθούμε. Το παιδί έτσι γνωρίζει τι θα γίνει και δεν θα αιφνιδιαστεί. Το σπίτι είναι ο χώρος του παιδιού, όπως και της υπόλοιπης οικογένειας, και χρειάζεται να γνωρίζει ποιος το επισκέπτεται.

 

Αξίες ΕΑΓ: ισοτιμία και σεβασμός στη σχέση

 

 

  1. Ρωτάμε το παιδί μας εάν θα ήθελε και εκείνο να καλέσει δικούς του φίλους στο σπίτι.

 

Αξίες ΕΑΓ: ισοτιμία και σεβασμός στη σχέση

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  1. Προσέχουμε να μην υπερφορτώσετε το πρόγραμμά μας, καθώς η κούραση δημιουργεί χαμηλό όριο ανοχής και κατ’ επέκταση εντάσεις.

 

  • : Παράγοντες που επηρεάζουν την ανοχή μου, βλ. «Εαυτός»

 

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ- ΔΩΡΑ

  1. Ο Άγιος Βασίλης δεν φέρνει δώρα στα «καλά» παιδιά. Το «καλό» παιδί αποτελεί ταμπέλα και φανερώνει «κρυφή» ατζέντα, δηλαδή «Γίνε το παιδί που θέλω και τότε θα πάρεις δώρο!».

 

  • : Χρήση ταμπέλας - χειρισμός από την πλευρά του γονιού

 

  1. Τα «κακά» παιδιά δεν παίρνουν δώρο. Και πάλι χρήση απειλής, χειρισμός, δηλαδή «Δεν είσαι αυτός που επιθυμώ, δεν μου αρέσει η συμπεριφορά σου, γι’ αυτό θα τιμωρηθείς μέσα από την στέρηση. Δεν θα το κάνω εγώ, αλλά… ο Άγιος Βασίλης...».

 

  • : Χρήση ταμπέλας - χειρισμός από την πλευρά του γονιού

 

ΚΑΛΑΝΤΑ

  1. Αν το παιδί μας επιθυμεί να πει τα κάλαντα και εμείς λόγω ηλικίας ανησυχούμε για την ασφάλειά του, βρίσκουμε μια λύση Win – Win, όπως: «Μπορώ να σε συνοδέψω σε αυτή την δραστηριότητα» αντί «Αποκλείεται! Δεν θα πας πουθενά. Είσαι μικρός και κινδυνεύεις να σε αρπάξουν!».

 

  • : Λύση win-win

 

ΑΞΙΕΣ

  1. Χρησιμοποιούμε την «Περιοχή χωρίς Πρόβλημα» της ΕΑΓ για να εκφράσουμε τις σκέψεις μας, τις αξίες μας και τις αναμνήσεις μας γύρω από τις οικογενειακές γιορτές.

 

  • : Διεύρυνση περιοχής χωρίς πρόβλημα, μοίρασμα αξιών

 

  1. Αξιοποιούμε την προετοιμασία γλυκών και φαγητών ως 1 to 1 fun time με το παιδί, με σεβασμό όμως στο ρυθμό του και στις δεξιότητες του, ανάλογα με το αναπτυξιακό του στάδιο.

 

  • : Διεύρυνση περιοχής χωρίς πρόβλημα, καλλιέργεια της σύνδεσης

 

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΠΟΥ ΦΕΥΓΕΙ  

ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΣΚΕΨΕΩΝ –ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ (Νευροεπιστήμες)

  1. Περιγράφουμε / αναδιηγούμαστε τη χρονιά που πέρασε ως μια κοινή δραστηριότητα. Αν το παιδί είναι πολύ μικρό, το κάνουμε εμείς αντί εκείνου. Συμπεριλαμβάνουμε σκέψεις, εμπειρίες και συναισθήματα. Με αυτό τον τρόπο βοηθάμε στην καλύτερη ενσωμάτωση των βιωμάτων μιας ολόκληρης χρονιάς και ενισχύουμε την σύνδεση σε αριστερό και δεξί ημισφαίριο.

 

 

Με εκτίμηση,

Σοφιάνα Μηλιωρίτσα 
Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Γονέα Certified Trainer

ΤΟΜΕΑΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΜΥΛΟ

Κέντρο Εξειδικευμένης Μαθησιακής Υποστήριξης

και αποκατάστασης Λόγου

 

Αγίας Παρασκευής 45, Χαλάνδρι

 

Τηλ. 210-6828177

 

www.kemylo.gr