Με ποιο τρόπο μαθαίνεις;

Συχνά ακούγονται από παιδιά και  ενήλικες οι φράσεις: «Είμαι οπτικός τύπος», «Είμαι ακουστικός τύπος», «Διαβάζω με μουσική», «Εγώ κρατάω πολλές σημειώσεις». Τι σημαίνουν αυτές οι φράσεις και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους με βάση τον τύπο μάθησης στον οποίο ανήκουν;

Τα παιδιά έχουν διαφορετικές προτιμήσεις σχετικά με τον τρόπο που μελετούν, προσλαμβάνουν πληροφορίες και τελικά μαθαίνουν.

Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι μαθησιακού προφίλ: ο οπτικός, ο ακουστικός και ο κιναισθητικός.

  • Οπτικό μαθησιακό προφίλ: Τα παιδιά που ανήκουν σε αυτό το προφίλ ανταποκρίνονται καλύτερα όταν τους δίνονται οπτικά ερεθίσματα. Συνήθως έχουν ανεπτυγμένη φαντασία και δημιουργούν νοερές εικόνες για να επεξεργαστούν τις πληροφορίες που δέχονται. Μελετούν σε ήσυχο περιβάλλον και τους αρέσει να γράφουν και να ζωγραφίζουν.

 

Για να βοηθήσουμε τα οπτικά παιδιά να ανταποκριθούν με μεγαλύτερη επιτυχία στις σχολικές τους δραστηριότητες, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώματα, ώστε να επισημάνουμε τα κύρια σημεία ενός κειμένου, εικόνες, σκίτσα, διαγράμματα, χάρτες και σύμβολα.

 

  • Ακουστικό μαθησιακό προφίλ: Τα παιδιά αυτής της κατηγορίας ανταποκρίνονται καλύτερα όταν το υλικό τους προσφέρεται λεκτικά, καθώς μαθαίνουν ακούγοντας. Η γλώσσα του σώματος, οι χειρονομίες, ο επιτονισμός του ομιλητή συμβάλλει στην ταχύτερη και αποδοτικότερη πρόσληψη των πληροφοριών. Τα παιδιά αυτά συνήθως είναι κοινωνικά και αρέσκονται στον διάλογο.

 

Για να τα βοηθήσουμε τα ακουστικά παιδιά στη μελέτη τους, προτιμούμε τη μεγαλόφωνη ανάγνωση των μαθημάτων τους και αποφεύγουμε τους έντονους θορύβους, προκειμένου να μην αποσπάται η προσοχή τους. Ακόμη, μπορούμε να ηχογραφούμε τα σημαντικότερα σημεία του μαθήματος, ώστε το παιδί να τα ακούει ξανά όταν χρειάζεται. Η χρήση μνημονικών τεχνικών, όπως η δημιουργία τραγουδιών ή μικρών ποιημάτων είναι εξαιρετικά βοηθητική.

 

  • Κιναισθητικό μαθησιακό προφίλ: Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα παιδιά που μαθαίνουν μέσα από την εμπειρία και την πρακτική άσκηση. Χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους (αφή, κίνηση, πράξη) και προτιμούν τη βιωματική εμπλοκή τους στις όποιες δραστηριότητες. Έχουν ανάγκη να αγγίξουν κάτι για να το μάθουν, να το ψηλαφήσουν, να το γευτούν, να το μυρίσουν, να παίξουν μαζί του. Τα παιδιά αυτού του τύπου συνήθως είναι αρκετά δραστήρια και δεν αφιερώνουν πολύ χρόνο σε μία ασχολία.

 

Για να τα βοηθήσουμε τα κιναισθητικά παιδιά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε διαδραστικά παιχνίδια και πλούσιο εποπτικό υλικό, όπως χαρτόνια, πλαστελίνες, τουβλάκια, πηλό, άμμο. Τα πειράματα και οι δραστηριότητες προσομοίωσης είναι ιδιαίτερα αποδοτικά.

Ας ανακαλύψουμε το μαθησιακό προφίλ κάθε παιδιού μέσα από τα ενδιαφέροντά του. Ας το βοηθήσουμε να αναπτύξει τον τρόπο που είναι πιο αποτελεσματικός για εκείνο και ας χρησιμοποιήσουμε μεθόδους ή/και συνδυασμούς μεθόδων που ταιριάζουν στην προσωπικότητά του. Δεν υπάρχει ένας και μοναδικός τρόπος μάθησης, ούτε σωστός και λαθεμένος τύπος μάθησης. Το κάθε παιδί είναι μοναδικό και μαθαίνει με τον δικό του τρόπο!

ΚΕΜΥΛΟ

ΤΟΜΕΑΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ